سÙید این Ù‡Ùته نیز به سیاق Ù‡Ùته گذشته به باغ ایرانی اختصاص داشت Ú©Ù‡ قرار بود در Ú¯Ùت Ùˆ Ú¯ÙˆÛŒ دکتر امیر Ù…Øمدخانی با مهمان برنامه استاد مهدی شیبانی پدر معماری منظر ایران پدیدارشناسی شود . پیش از آن ØŒ اما ØŒ سایت معماری معاصر ایران معرÙÛŒ شد Ùˆ مدیرانش توضیØاتی در مورد اهدا٠و دستاوردهای این سایت معتبر دادند Ùˆ پس از آن نیز تصاویری از باغ های معرو٠جهان به نمایش درامده Ùˆ Ùضا برای یک بØØ« شیرین دیگر مهیا شد . استاد شیبانی درباره سیر اندیشه های باغ سازی Ú¯Ùت : باغ سازی در جهان را Ù…ÛŒ توان به سه دوره تقسیم کرد . یک دوره پیش از میلاد Ù…Ø³ÛŒØ Ø§Ø³Øª . دوره بعد تا قرن نوزده Ùˆ دوره سوم هم قرن بیستم Ùˆ ابتدای قرن اخیر را شامل Ù…ÛŒ شود Ú©Ù‡ این ها تÙاوت های عمده ای با هم دارند . پیش از میلاد Ù…Ø³ÛŒØ Ø¨Ø§Øº سازی را در تمدن های ایران ØŒ روم ØŒ یونان ØŒ مصر Ùˆ چین Ùˆ ژاپن Ùˆ بین النهرین داشتیم . با این Ú©Ù‡ در این دوره ایران بر نیمی از مردم دنیا Øاکم بوده ØŒ اما یک باغ سازی مجزا Ùˆ بدون تقلید داشته است . دوره بعد اما باغ سازی به باغ های شرقی Ùˆ غربی تقسیم شد Ú©Ù‡ شرق شامل ژاپن ØŒ چین Ùˆ ایران Ùˆ غرب هم شامل تمام اروپا Ùˆ بخشی از آمریکا بود . پس از توضیØات استاد در مورد دوره های دوم Ùˆ سوم باغ سازی در جهان نوبت بخش خیابان سÙید رسید Ú©Ù‡ در این بخش مهندس Ù…Øسن خراسانی زاده با اشاره به این Ú©Ù‡ Ùضای سبز landscapeنیست بلکه بخشی از آن است ضمن نمایش تصاویری از Ùضاهای سبز شهری توضیØاتی در این مورد ارائه داد . پس از بازگشت به استودیو استاد شیبانی در مورد سیر تاریخی باغ ایرانی ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ اولین باغ ایرانی Ú©Ù‡ تقریبا همگان بر آن اتÙاق نظر دارند ØŒ کاخ باغ پاسارگاد است ØŒ چنین Ú¯Ùت : این یک نقطه اوج است . نقطه اوجی Ú©Ù‡ پس از تجارب زیاد به این جا رسیده Ùˆ معنا بخشی شده است . این سیر تجربی به دوره مادها Ù…ÛŒ رسد . اگرچه ما اثری از آن دوران نداریم ØŒ اما در سÙالینه ها Ù…ÛŒ بینیم انگار چیزهایی بوده . این چیزها هم همان باغ های سنتی ما بودند Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ توان آن ها را شاهکار باغ سازی نامید . آن سیر تجربی باغ های سنتی پس از دوره ای به کاخ باغ پاسارگاد رسیده است . پس از آن در دوره اشکانیان اثری نداریم Ú©Ù‡ باقی مانده باشد . اما پس از آن در دوره ساسانیان هنر Ùرش بهارستان یا نگارستان را داریم Ú©Ù‡ نمودی از باغ ایرانی ان دوره است .
استاد مهدی شیبانی در ادامه با اشاره به این Ú©Ù‡ معماری Ùˆ باغ در هم تنیده اند Ùˆ هر جا معماری بوده باغ هم بوده ØŒ چنین ادامه داد : این را در کاخ باغ ها به خوبی Ù…ÛŒ شود دید . با این Ú©Ù‡ Øیاط باغ ها هم در هر دوره ای نشان Ù…ÛŒ دهند در زندگی اÙراد معمولی نیز چنین بوده . این تنیدگی باغ Ùˆ معماری همیشه در ایران بوده . اما بعضی اوقات باغ Ù…Øاط Ùˆ کاخ Ù…Øیط Ùˆ بعضی وقت ها هم باغ Ù…Øیط Ùˆ کاخ Ù…Øاط بوده است .
امیر Ù…Øمدخانی در ادامه سخنان استاد ضمن اشاره به بØØ« ÙلسÙÙ‡ Ùˆ Øکمت باغ ایرانی از استاد پرسید Ú©Ù‡ در باغ ها Ùˆ Øیاط های ایرانی تاثیر Ùˆ تاثر باغ Ùˆ هنرهای دیگر از هم چگونه بوده است Ø› مهدی شیبانی در پاسخ Ú¯Ùت : ابتدا هم Ú¯Ùتم این Ú©Ù‡ ما کالبد باغ ایرانی را داریم Ùˆ این کالبد در گذر زمان Øرکت Ù…ÛŒ کند Ùˆ ادامه پیدا Ù…ÛŒ کند کار هنر های مردمی است . در واقع مردم پسند است . هنر مردمی است . چون مردم Ù…ÛŒ توانند درکش کنند ØŒ مصرÙØ´ Ù…ÛŒ کنند . اگر درکش نمی کردند ØŒ Ùناپذیر بود . در Ø´Ú©Ù„ گیری باغ ها اولین هنری Ú©Ù‡ تاثیر گذاشت ØŒ هنر Ùرش بود . این دو رابطه تنگاتنگی با هم دارند Ú©Ù‡ اولین آن ها Ùرم هندسی چلیپایی است Ú©Ù‡ هر دو دارند . تاثیرات Ùرش Ùˆ باغ بر هم گاه تاثیرات کالبدی Ùˆ گاه تاثیرات معنایی است . همان طور این تاثیر را در شعر هم Ù…ÛŒ بینیم Ú©Ù‡ مثلا ØاÙظ Ùˆ مولانا Ùˆ سعدی Ùˆ Øتی Ùریدون مشیری از باغ بهره گرÙته اند Ú©Ù‡ بعضی از این بهره گیری ها استعاره بوده ØŒ برخی از آن ها اشاره بوده Ùˆ بعضی هم عین بوده . این جا این بØØ« به میان Ù…ÛŒ آید Ú©Ù‡ آیا این هنرمندان با هم تصمیم Ù…ÛŒ گرÙتند Ú©Ù‡ از دیگر هنرها استÙاده کنند ØŒ یا این هنرها آن قدر مردمی Ùˆ تنگاتنگ بودند Ú©Ù‡ در دل هم Ù…ÛŒ رÙتند Ø› همان طور Ú©Ù‡ شعر سعدی Ùˆ ØاÙظ به دلیل مردمی بودن قرن ها مانده اند ØŒ باغ ایرانی هم چنین بوده است . در نگارگری ØŒ سÙالگری Ùˆ معماری نیز این تاثیرات متقابل را Ù…ÛŒ بینیم . ارتباط Ùˆ تاثیر این هنرها با هم بیشتر در جان بخشی دارند Ú©Ù‡ هنرمند در هنرش انجام Ù…ÛŒ دهد . این هنرهای مانگار جان دارند . شعر ØاÙظ جان دارد . باغ ایرانی نیز جان دارد . به این دلیل است Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ گویم Ù…ÛŒ شود به باغ ایرانی هم تÙال زد .
دکتر Ù…Øمدخانی با اشاره به این Ú©Ù‡ باغ ایرانی پدیده های زیادی دارد ØŒ از استاد شیبانی پرسید Ú©Ù‡ به نظر شما مهم ترین پدیده ای Ú©Ù‡ باعث ماندگاری باغ ایرانی شده است چیست Ø› مهدی شیبانی چنین پاسخ داد : در ابتدای بØØ« Ú¯Ùتم Ú©Ù‡ باغ ایرانی ریشه در باغ های سنتی ما دارد Ùˆ Ùراموش نکنیم Ú©Ù‡ این باغ های سنتی مثمر بوده اند Ùˆ این شاید مهم ترین دلیل ماندگاری باغ ایرانی باشد . الان هم وقتی به کاخ باغ ها سر بزنیم Ù…ÛŒ بینیم Ú©Ù‡ هنوز درختان مثمر در این کاخ باغ ها باقی مانده اند . این مثمر بودن خیلی Ù…Ùهوم داشته است . در واقع باغ ایرانی بیشتر از این Ú©Ù‡ ریشه در یک سبک داشته باشد یا Øتی خود یک سبک باشد ØŒ یک Ùرهنگ بوده است . سبک ناشی از اندیشه یک گروه است ØŒ ولی Ùرهنگ در ذات مردم است . هنرهای ایرانی بیشتر در Ùرهنگ مردم ریشه داشته اند .
استاد مهدی شیبانی در اشاره به باغ های معاصر Ú¯Ùت : در معماری landscape در دوران معاصر ما سبک ها را داشتیم . مدرنیسم ØŒ نیو کلاسیک ØŒ پست مدرنیسم ØŒ نیو مدرن Ùˆ دکانستراکشن سبک های معماری منظر در دوران معاصر هستند . باغ سازی ایرانی هم از اواخر قرن نوزده Ú©Ù‡ اواخر دوران قاجار است ØŒ رو به انØطاط Ù…ÛŒ رود . برخی از باغ سازی های ما در این دوره مثل پارک جمشیدیه ØŒ ملت یا لاله مربوط به مدرنیسم Ù…ÛŒ شود . اما مثلا پارک نیاوران از کالبد اولیه باغ ایرانی استÙاده کرده Ùˆ Ù…Øوریت را بر آن قرار داده است . در واقع این جا از کمال اول یا همان کالبد استÙاده شده ØŒ اما آن کمال دوم را Ú©Ù‡ همان رابطه بین عقل Ùˆ اØساس است ØŒ در این جا نمی توانیم پیدا کنیم . دلیل این انØطاط هم این است Ú©Ù‡ باغ سازی از Ùرهنگ به پیروی از سبک ها تنزل پیدا کرده Ùˆ Ú¯Ùته شد Ú©Ù‡ این سبک ها بر عکس Ùرهنگ در ذات مردم نیست . یعنی باغ های ما دیگر جان ندارند ...
لینک دانلود این قسمت از برنامه